Historia del cremallera de Núria

 

El naixement del projecte comença el 1917, quan es parla de la necessitat d’una carretera o un funicular que pugi fins a Núria, el 1924 l’empresa de ferrocarrils de Muntanya de grans pendents (FMGP) analitzava la possibilitat de construir una línia de ferrocarril entre Ribes de Freser i Núria, una data molt important es el 26-11-1924 quan es presenta l’avantprojecte del ferrocarril de cremallera, el mateix any, desprès el 26-5-1925 mor l’enginyer director tècnic del projecte, Julià Fuchs, i és substituït per Montserrat Fenech, desprès de morir l’enginyer, s’aprova per Reial Ordre el projecte de ferrocarril de cremallera el 20-11-1926, un any més tard se li encarregà el senyor Fenech un nou projecte de ferrocarril de cremallera Ribes-Núria, que s’inclou l’electrificació.

El 24-5-1928 es un any destacat perquè s’inicien les obres de construcció de la línia, que es quan començaria la construcció del cremallera, desprès el 1929 es decideix variar el sistema de tracció de cremallera de vapor, dos anys més tard, el 30 de desembre es prova una línia amb una locomotora de vapor de Montserrat, temps desprès el 1931, el 22 de març s’inaugura el cremallera.

Una època molt important es temps de guerra i postguerra perquè hi ha una sèrie de esdeveniments importants, els anys 1935(s’aixeca l’edifici de l’estació de Ribes i Enllaç),1936-1939(el cremallera funciona intermitentment a causa de la guerra civil) i 1953(s’edifica l’estació de Núria).

El cremallera queda afectat per les greus inundacions que es van produir arreu del país. La Generalitat de Catalunya intervé en  el Consell d’Administració de l'empresa concessionària del cremallera de Núria, FMGP. (el 1982)

El 2 de gener, el cremallera de Núria  s’incorpora a la xarxa de Ferrocarrils de la  Generalitat de Catalunya. Inici de la renovació  de la línia.(el 1984)

Entren en servei tres nous automotors A-5, A-6 i A-7. (el 1985)

Incorporació de la locomotora dièsel-elèctrica  D-9, la llevaneu L-09 i l’automotor A-8.(1995)

Renovació de la via en el tram de cremallera.(1998-1999)

Entren en servei dos nous automotors  articulats, de la sèrie GTW 2/6. Es posa en  marxa una nova subcentral elèctrica a Núria  i es renova la línia de catenària. Se substitueix  l’aparell de transició a cremallera.(2003)

Dos vagons frigorífics entren en funcionament.(2005)

Començament de les obres del camí d’accés  a la boca sud del túnel del Roc del Dui.(2005)